Driftsbudget:
Driftsbudgettet for 2022: -1,0 mio. kr. baseret på 10,1 mio. kr. i udgifter og 10,2 mio. kr. i indtægter.
Udover driftsbudget for havne, er der afsat 700.000 kr. pr. år til færgedrift, primært Færgen Ida.
De fleste af havnenes udgifter er faste lønudgifter, udgifter til betalingssystem og udgifter til materiel mm. Havnenes indtægter kommer fra bådpladsleje for fastliggere og gæstesejlere, autocampere og lokaleudlejning på hver enkelt havn.
Havnenes indtægter, og dermed også balancen i driftsbudgettet afhænger således i høj grad af vejret og besøgstallet særligt i sommerhalvåret.
Udgifter og indtægter til havnene skal som udgangspunkt være i balance. Imidlertid viser historien, at der hvert år på nær 2016 og 2020 har været mellem 600.000 kr. til 1 mio. kr. i underskud. Der er sket løbende ændringer i driftsbudgettet gennem tiden, som gør det vanskeligt at sammenligne årene, men det ses, at en af de primære årsager til det det årlige underskud er, at anlægsbudgettet til havnerenovering ikke har kunne dække de nødvendige omkostninger, hvorfor akutte og sikkerhedsmæssige vedligeholdelsesopgaver er blevet bogført på driften. Dette er også tilfældet i 2022, hvor driftsbudgettet ser ud til at lande på et underskud på 1,4 mio. kr., som primært vedrører forventning om øgede udgifter til el, vedligeholdelsesudgifter til havnene, som har været nødvendige for at sæsonen kan gennemføres. Vedligeholdelsesudgifterne er ikke mulige at afholde på havnerenoveringspuljen, da denne i år er dedikeret til renoveringen af Hårbølle Havn. Der forventes også flere udgifter til havnefogederne, da disse tidligere har indgået i vintertjenesten og derfor har haft belastet vintertjenesten, denne praksis ændres fra 2. halvår 2022.
Fokus de kommende år skal være på at skabe balance i budgettet med fokus på at øge indtægter og nedbringe udgifter.
Indtægter kan på den korte bane øges ved:
- Regulere takster for fastliggere, gæstesejlere og autocampere (bådplads, vinteropbevaring, elforbrug, tøjvask, vandforbrug, bad, mastekran, løft over kaj mv.)
- Prissætte elprisen efter markedet
- Investere i betalingsstandere, der pålideligt og nemt kan opkræve el
- Investere i dieseltank til Vordingborg Nordhavn og/eller Masnedsund havn og udvide eksisterende dieseltank i Klintholm havn
- Hjemtage en del af de lettere driftsopgaver fra ”driften” og lade frivillige hjælpe
- Oprensning og formidling om vanddybder i rette fora
- Øget kommunikation og markedsføring
På længere sigt kan indtægter bl.a. øges ved:
- Opkvalificering af faciliteter
- Flere aktiviteter og arrangementer (sejlere sejler efter byfester, havne-fester o.lign.)
- Etablering af maritime legepladser
- Udvide vandsportstilbud
- Netværk på tværs af destinationer, formidling og markedsføring
- Etablere autocamperpladser med betalingsstander, el mv.
- Etablere spildevandspladser til autocampere
- Etablere masterkraner hvor der mangler
- Engagere foreninger og frivillige
En del af ovenstående indtægter kræver investeringer. Men det vurderes, at udgifter hertil er tjent ind på få år. Derudover skal havnene ses i sammenhæng med sine omgivelser, idet indtægter kan være afledte indtægter i form af øget omsætning i byen, på besøgssteder i området.
Udgifter kan reduceres ved:
- At sælge en-flere havne
- Ikke at stille masterkraner til rådighed men overdrage eller sælge de tilbageværende mastekraner til de lokale sejlklubber.
- Driftsmæssigt vurderes det, at med ovenstående fokus, vil det være muligt inden for 1-2 år at skabe balance.
I boksen til højre ses et bæredygtigt budget for 2023-2026, forudsat at anbefalinger i havnestrategien gennemføres.
En del af udfordringerne med at skabe balance er, at der ikke har været afsat tilstrækkelige midler til almindeligt vedligehold og renovering af havnen på anlægsbudgettet. Dermed er kritiske situationer, der har handlet om sikkerheden på havene været afholdt på driftskontoen.
Skal havnene gå i balance, vil det derfor være nødvendigt at der afsættes et større beløb til vedligehold af havnene.
Anlægsbudget:
Det hidtidige anlægsbudget til renovering af havnene fremgår af kommunalbestyrelsens anlægs- og investeringsplan for 2021-2024, hvor der er afsat 3,0 mio. kr. pr. år i 2021, 2022, 2023 og 2024. I 2021, 2022 og til dels 2023 er havnerenoveringspuljen prioriteret til Hårbølle havn. I 2023 er derudover prioriteret 340.000 kr. til MarinaVilla (husbåde) i Stege Havn. I 2024 er 2,65 mio. kr. prioriteret til fiskehal i Klintholm Havn.
Vordingborg Kommune har i henholdsvis 2017 og 2020 med hjælp fra rådgivende ingeniørvirksomhed fået udarbejdet et generaleftersyn af havnenes tilstand af ekstern rådgiver på følgende 8 havne:
Stege havn, Vordingborg Nordhavn, Præstø havn, Masnedsund havn, Skåninge havn, Bogø havn, Klintholm havn og Kalvehave havn. Enkelte havne har desuden fået udarbejdet dykkereftersyn. General- og dykkereftersynet viser, at der er behov for en stor indsats på området, for at vedligeholde havnen. Især dykkereftersynet viste, at tilstanden i nogle af havnene var væsentligt dårligere end først antaget.
På baggrund af generaleftersynet har rådgiver udarbejdet en forslag til 5-årig udbedringsplan samt en oversigt over forventede opgaver fra 5-10 år frem.
Generaleftersynet viste et efterslæb på havnene på omkring 40 mio. kr. alene ud fra en gennemgang af havneanlæggenes fysiske (synlige) tilstand over vandet. Medtages dykkerundersøgelser af tilstanden under vandet, eller konstruktionsmæssige forhold under jorden, forventes efterslæbet at kunne blive væsentligt dyrere, måske helt op til 50-100 mio. kr. dyrere.
Udover vurdering af det omfattende efterslæb, vurderer rådgiver også, at der er behov for opjustering af almindelige vedligeholdelsesmidler med 2 mio. kr. om året til i alt 5 mio. kr. mod i dag 3 mio. kr. årligt.
Efter de gennemførte generaleftersyn er der udarbejdet generaleftersyn på Hårbølle Havn, som i mellemtiden blev overdraget til kommunen. Her viste generaleftersynet et akut renoveringsbehov på 6 mio. kr., hvorefter alle anlægsmidler til havnene over to år blev allokeret til Hårbølle Havn. Det har siden vist sig dyrere, hvorfor der i alt er prioriteret 10.650.00 mio. til Hårbølle Havn.
Efterslæbet på 40 mio. kr. (som altså forventes langt større) er altså ekskl. Hårbølle havn.
Under de enkelte havne ses en angivelse af det vurderede vedligeholdelsesefterslæb for den pågældende havn.
Notat fra generaleftersyn med anbefaling til 10-årsplan, udarbejdet af Broconsult, kan ses her. Længere neden og under de enkelte havne ses rapporter fra hver enkelte havn.
Forslag til ny 5-årsplan:
I 5-års-planen er Stege værft, som udgør 15 mio. kr. af de anslåede 40 mio. kr. til efterslæb, ikke medtaget. Det anbefales i stedet at indgå en aftale med Stege værft om istandsættelse af den del af havnen som en del af lejekontrakten. Alternativt at udbyde værftet til salg.
Derved bliver omkostningerne for de prioriterede renoveringer de næste 5 år 25 mio. kr., hvilket svarer til en investering på 5 mio. kr. pr. år.
I 5-årsplanen er oplistet de renoveringer, der vurderes at være mest kritiske og sikkerhedsmæssigt nødvendige. Manglende vedligeholdelse vil medføre yderligere nedslidning og tab af værdier på havnene og resultere i yderligere fordyrende behov for investeringer.
Det skal bemærkes, at de angivne priser er fra 2021, hvorfor de forventes at være væsentligt højere end angivet pga. de generelle markedsstigninger på materialer, ydelser, dykkerundersøgelser mv.
Undersøgelsen tog udgangspunkt i en tidsplan med start 2021. Renoveringen såfremt der afsættes anlægsmidler til renovering, er jf. ovenstående investeringsplan er forskudt 2 år. Der kan således være risiko for at de angivne tidsplaner for renoveringsindsatser må fremrykkes som følge af akut opståede situationer.
Se den 5-årige investeringsplan i boksen til højre.
Det reelle nødvendige renoveringsbehov i 2023 er formentlig væsentligt større og dermed dyrere end det i skemaet anførte beløb som følge af den akutte risiko for kolaps af spunsen ved lossekajen som følge af CTV’ernes bølgevirkning i Klintholm Havn og det forhold at hele østmolen (ikke kun en begrænset del) på Masnedsund er ved at blive undermineret.
Det skal bemærkes, at denne investeringsplan forudsætter af der afsættes de nødvendige midler. Nuværende anlægsbevilling på 3 mio. kr. pr. år kan ikke dække renoveringsbehovet. Derudover er de allerede disponeret til andre formål i 2023 og 2024.
Ovenstående efterslæb er opstået over tid fordi der ikke er afsat tilstrækkelige midler til det almindelige vedligehold. Rådgiver anbefaler derfor, at der afsættes 5 mio. kr. fremover til almindeligt vedligehold (mod 3 i dag),
Afsættes de nødvendige anlægsmidler ikke, er det nødvendigt at se på afhændelse af en række af de kommunale havne.
Mindre jollehavne
Udover ovenstående 8 havne, som der er udarbejdet generaleftersyn for samt Hårbølle Havn, som netop er færdigrenoveret, ejer Vordingborg Kommune yderligere fem mindre jollehavne.
- Dalen (ved Præstø)
- Jakobshavn (der er en offentlig del og en private del)
- Sandvig Havn
- Balle Strand Havn
- Gl. Kalvehave Havn
Disse er der sommeren 2022 gennemført generaleftersyn for. Generaleftersynet viser at de mindre havne generelt er i ok til fin stand.
Rapporter for de gennemførte generaleftersyn ses nedenfor.
Renoveringer gennem tiden:
Selv om der ses et større efterslæb, er der også i perioden 2012 – i dag investeret væsentligt i havnene. Vordingborg Kommune har renoveret havnene for 70 mio. kr. på 10 år. Når Hårbølle står færdigt og regnskabet er afsluttet, vil der være renoveret havne for i alt 74,5 mio. kr. de sidste 10 år.
I boksen til højre ses en oversigt over renoveringer i perioden 2012 – dags dato.